Perkongsian ilmu dan informasi yang berkaitan dengan Islam dan akhir zaman berdasarkan akidah ahlus sunnah wal jamaah.

Syarat Ketiga: PERCAYA

Antara pengertian kalimah percaya (الصدق) ialah: "Apa yang terbisik (tersemat) di hati, ianya berketepatan (tidak berbeza) dengan apa yang dinyatakan (dilahirkan)" 

Menurut ahli ilmu, kalimah iman bersinonim dengan percaya atau bertimbal-balik sebagaimana yang dijelaskan oleh Imam Ibn Hajar Al-Asqalani apabila mensyarahkan kalimah iman:

اَنَّ الْمُرَادَ بِاْلاِيْمَانِ هُنَا التَّصْدِيْقُ.

"Sesungguhnya yang dimaksudkan dengan iman di sini ialah percaya" 

Apabila seseorang mengucapkan kalimah tauhid dengan berilmu dan dengan penuh keyakinan, kemudian apa yang diucapkan dilaksanakan sebagaimana yang difahami dan tersemat di hatinya, maka itulah yang dinamakan "Percaya"  atau .(التصديق)  

Setelah seseorang itu memahami kalimah tauhid melalu ilmu, maka ada dua syarat untuk membuktikan bahawa ia benar-benar telah menerima atau "Percaya" kepada kalimah ini, iaitu:

Pertama:  

Apabila seseorang yang telah percaya dan mengucapkan kalimah tauhid (dua kalimah syahadah) ini melaksanakan tuntutannya.  

Setelah itu barulah dapat diterima apa yang diucap atau dilaksanakan.  Firman Allah:

يَاَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا لِمَ تَقُوْلُوْنَ مَالاَ تَفْعَلُوْنَ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللهِ اَنْ تَقُوْلُوْا مَالاَ تَفْعَلُوْنَ.

"Hai orang-orang yang beriman!  Mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat?  Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan". Ash-Shaff, 61:2-3.

Kedua: 

Melaksanakannya dengan penuh keikhlasan, setelah itu tidak melaksanakan tuntutannya kecuali apa yang diketahui dan dipercayai benar dan yang hak.  

Tidak juga menambah dengan menerima pentakwilan (pendapat) orang-orang yang disesatkan oleh fikiran atau hawa nafsunya seperti menerima pentakwilan Ahli Kalam atau Ahli Sufi.

Post a Comment

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget